Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Oatly i rekordsnabb implementering av nytt prognosverktyg

På två månaders tid har Oatly gått från uppstart till driftsättning av nytt prognosverktyg.

Det snabbväxande och havrebaserade livsmedelsbolaget Oatly, saknade ett heltäckande prognosstöd i sitt befintliga affärssystem. De såg sig därför om efter alternativa lösningar. Under processen föll valet av samarbetspartner tidigt på Optilon.

I slutet av september initierades projektet och kort därpå, i början av december, var lösningen driftsatt.

”Generellt på Oatly, och synnerligen i den tillväxtfas vi befinner oss i, så är det extremt viktigt för oss att kompromisslöst kombinera både kvalitet och effektivitet i vårt arbete. Vi identifierade ganska tidigt i takt med att vi växte, att ett behov för ett mer avancerat och automatiserat prognosverktyg skulle vara en kritisk faktor på vår väg mot framgång. Jag kände till Optilon och mjukvaran SO99+ sedan tidigare, och redan under förprojektstadiet när vi kom i kontakt med varandra kändes det som att detta var något vi ville spinna vidare på.
Vår nyckel till framgång skulle jag vilja säga beror på att vi i ett tidigt skede av projektet identifierade vilka individer och kompetenser vi ville ha med i projektgruppen både inhouse och från Optilon´s sida. Som i sin tur blev en bra grund för att skapa den goda relation och dynamik som sedan bibehölls under hela resans gång. Att vi slagit rekord visste jag inte om, men fantastiskt kul att höra och ett kvitto på att det vi gör håller världsklass!” säger Masoud Zanganeh, Supply Chain Manager på Oatly.

”I och med Oatly’s kraftiga tillväxt ökar komplexiteten i verksamheten samtidigt som vi är mycket beroende av tillförlitliga prognoser. Projektet var därför prioriterat  och genomfördes fokuserat med en medvetet tight tidsplan. Optilon var en mycket bra samarbetspartner när det gällde att hitta lösningar på de specifika utmaningar Oatly har och vi kan nu några månader efter go live konstatera att vi lyckas leverera prognoser med bra kvalitét”, säger Joakim Herlin, Business Controller på Oatly

Om Oatly

Oatly finns av en enda anledning: vi vill göra det enkelt för folk att äta och dricka så att de mår bra och samtidigt slipper oroa sig för att de tär på planetens resurser.

Oatly grundades på 90-talet efter att forskare vid Lunds Universitet gjort den revolutionerande upptäckten att naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till näringsriktig flytande föda, perfekt anpassad för människor.

Idag är metoden patenterad och vi arbetar hängivet vidare med vår uppgift: att förbättra både enskilda individers och hela planetens välbefinnande med ett produktsortiment som hämtar sin kraft från svensk havre.

Med huvudkontor i Malmö och produktions- och utvecklingsanläggning i Landskrona har Oatly södra Sverige som hemmaplan. Oatly-varumärket finns i fler än 20 länder i Europa och Asien. I Storbritannien och Hong Kong finns vi på plats med helägda dotterbolag.

Om Optilon

Optilon skapar affärsvärde för företag inom tillverkning och handel genom oberoende lösningar baserade på applikationer för planering och optimering av försörjningskedjor. Företagets konsulter är specialister och jobbar inom tre huvudområden; supply chain design, serviceoptimering och supply chain planering.

Vill du veta mer om Oatly och Optilons samarbete?

Kontakta gärna områdeschef Johan Simmons på +46 70 937 92 95 eller johan.simmons@optilon.se

Johan Simmons

Dela