Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Eftermarknad och reservdelslager

Att uppnå hög servicenivå (fyllnadsgrad) på reservdelar och inom eftermarknad är både viktigt och utmanande. Viktigt eftersom reservdelsförsäljning har stor inverkan på företagens vinster på de flesta företag, utmanande eftersom de flesta lagerstyrningssystem inte kan hantera varken slow movers eller komplexa lagerstrukturer i flera nivåer (multi-echelon) på ett bra sätt. Optimala servicenivåer kan därför inte uppnås.

Optilons lösningar är idealiskt lämpade för just dessa komplexa miljöer. Dess flerdimensionella efterfrågemodeller har en exceptionell förmåga att modellera intermittent efterfrågan (slow movers) och gör det möjligt att leverera stabila, pålitliga och mycket höga servicenivåer. Våra kunder inom eftermarknad får därför rutinmässigt servicenivåer i det höga 90-talet.

Den teknologi som vi arbetar med omfattar kraftfulla planeringsmodeller som behandlar interna och externa faktorer såsom: säsongsmässiga efterfrågemönster, nylanseringsprognoser, produktomställningar, returer och produktbyten. Dess avancerade algoritm för lageroptimering ger hög kundservice, även för komplexa multi-echelonnätverk. Teknologin är utformad för att snabbt och effektivt kunna hantera stora datamängder och hundratusentals SKU-Location kombinationer genom automatisering. En unik replensihment-logik gör att den sk ”bull-whip”-effekten (Forrester) minimeras mycket effektivt. Leverantörsstyrt lager (VMI), kontinuerlig påfyllnadsplanering (CRP), batchstorleksoptimering och så kallad staging (lagerläggning på rätt nivå i försörjningskedjan) hanteras också.

Om du vill läsa mer, ta gärna en titt på vårt erbjudande inom Serviceoptimering.

Vill du veta mer om vårt eftermarknadserbjudande?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Dela