Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Livsmedel

Optilon har erfarenhet av att arbeta med några av de största livsmedelsföretagen i Norden. Det har gett oss insikter i hur planeringsprocess och operationella strategier bör utformas för att på bästa sätt anpassas till lokala utmaningar och global konkurrens.

Få branscher utsätts för samma konkurrens som livsmedelsbranschen. De ständiga beslutsprocesserna kring kampanjer samt avväganden mellan de egna produkterna och butikens egna märkesvaror, kräver full kontroll och motverkan av kannibalisering i produktportföljen. Kombinationen av tydliga säsonger, begränsad hållbarhet och behovet av rätt produktmix, gör att du behöver hitta en optimal lösning för att behålla konkurrenskraften samtidigt som att marginalerna är under ständig press.

Vi på Optilon är specialiserade på att hjälpa dig hitta den optimala balansen mellan tillgång och efterfrågan. Med vår approach EN PLAN kan vi hjälpa dig att få en strömlinjeformad planeringsprocess. Med stöd från rätt IT-verktyg möjliggörs en scenariedriven S&OP-process som utförs på daglig basis för att ge beslutsstöd åt produktmix och optimala lagernivåer. Med vår erfarenhet kan vi hjälpa dig att hitta den rätta produktmixen genom att vi stabiliserar produktionen samtidigt som vi försäkrar oss om att vi uppnår servicemålen med lägsta möjliga lagerinvestering.

Vi arbetar med vår unika metod ”serviceoptimering” vilken skapar förståelse för rörligheten i ditt företags efterfrågan på ett helt annat sätt än traditionella metoder för prognostisering och efterfrågeplanering. Då processen är högst automatiserad passar den perfekt för en verksamhet med stora säsongsvariationer och många kampanjer. I den här miljön kan vi erbjuda dig insikter om vilka säkerhetslager du behöver för att kunna garantera tillgängligheten över tid till lägsta möjliga kostnad, utan att äventyra hållbarheten. Totalt sett skapar det bättre marginaler för dig.

När du fokuserar på att öka försäljningen ger vi dig informationsunderlag i form av: Vilka kampanjattribut som rabatter, annonsering, exponering, gör verklig skillnad för din försäljning och hur mycket? Hur bör du kombinera dem inför framtida kampanjer för att öka försäljningen till dina olika typer av kunder och hur mycket extra försäljning kan du förvänta dig?

För mer information, vänligen se S&OP och serviceoptimering.

Vill de veta mer om vårt erbjudande för företag inom livsmedelsbranschen?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Dela