Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Sign up to our newsletter

Börja med kunden och arbeta dig bakåt

Amazons Tim Collins om kundfixering, självkritik och de största trenderna som påverkar supply chain management.

Den stora finalen på Supply Chain Conference levererades av Tim Collins, Vice President World Wide Logistics på Amazon. Han talade om Amazons kundfixering och sina tankar om  försörjningskedjans utmaningar och framtida trender.

När Jeff Bezos grundade Amazon 1994, var målsättningen att skapa världens mest kundcentrerade företag. 23 år senare har Amazon en nettoförsäljning på 136 miljarder USD (2016) samt fortsätter att växa – och viktigast av allt, fortfarande med Jeff Bezos kundfixering som huvudprincip.

– Vi börjar med kunden och arbetar oss bakåt, konstant frågande ”vad vill kunden ha?”. Vi har identifierat att det handlar om pris, bekvämlighet och urval. Det här är våra tre grundpelare och vi bygger vår affär kring dem. Vi ser oss själva mer som ett tillverkningsföretag.  Vår affärsverksamhet handlar om ett konstant flöde, optimering av flaskhalsar och ett lean-tankesätt, säger Tim Collins som började sin karriär på Amazon 1999. Där hade han flertalet olika ledarpositioner fram till 2014, när han blev Vice President Global Community Operations på Uber, innan det att han återvände till Amazon 2016.

Andra grundstenar för Amazon är konstant innovation och att till en så stor grad som möjligt göra saker ”inhouse”, även när det kommer till att tillhandahålla transport och leveranser.

Topptrender – hastighet, produktcykler och nya marknader

När det kommer till topptrender för försörjningskedjan, pekar Tim Collins ut tre stora områden.
– Det är tydligt att det läggs stor vikt vid hastighet. Överallt vill människor ha deras saker snabbare. Nummer två är cykeln för produktutveckling, där innovation och digitalisering dramatiskt snabbar på produktutvecklingen. Idag kan du designa en bil inom loppet av veckor istället för år. Den tredje aspekten är den snabba utvecklingen av nya marknader, till exempel Indien som växer exponentiellt. De kommer också att bli en stor källa av ingenjörer, som till verkligen kommer att forma den globala försörjningskedjan under de kommande årtiondena.

Vägen till en framgångsrik försörjningskedja

När det kommer till digitala strategier för en framgångsrik försörjningskedja, delar Tim Collins med sig av tre nyckelåtgärder:

– Du måste ha en felsökarfunktion. Vi har en enorm mängd av information, så varje del av systemet måste ge återkoppling och en möjlighet för människor att peka ut saker som är trasiga eller inte fungerar särskilt bra. Numer två är att vara öppen för den här typen av feedback och öppen för kritik. Något som är en av de viktigaste ledarskapsegenheterna; att vara självkritisk.

Den tredje åtgärden är att bygga dina egna lösningar och låta så många funktioner och lösningar som möjligt växa internt, säger Tim Collins:

– Ingen bryr sig mer om dina kunder än du. Så om du har möjlighet att skapa dina egna lösningar för dina specifika behov, är det väldigt kraftfullt.

Global närvaro kräver lokal kännedom

kombinationen av lokal närvaro med global effektivitet inom försörjningskedjan, kan skapa många fördelar, men också några fallgropar:

– Du kan använda en global försörjningskedja för effektivitet och urval, med flera fördelar ur ett nätverksoptimeringsperspektiv. Men du måste också förstå lokala tullar och behov, annars kan du inte lyckas. Indien är åter ett exempel; om du inte tar kontanter, har du ingen affär där. Fram tills det att vi förstod det, slog vi våra huvuden blodiga mot väggen. Vårt system var inte alls designat för att hantera kontanter, så vi fick tänka nytt för att lära oss göra affärer i Indien och på andra platser där ”cash is king”, säger Tim Collins.

Kan du bli för stor?

En fråga från publiken var om du kan bli för stor och dominant – hur arbetar Amazon för att bibehålla kulturen och rörligheten, utan att luta er tillbaka och vara nöjda med det ni har?

– Nummer ett är att prata mycket om det och vara självkritisk. Om du arbetar på Amazon hör du mycket om vad som inte fungerar. Vi försöker hålla oss ödmjuka.  Det är också okej att misslyckas – misslyckanden är viktiga för att driva innovation, säger Tim Collins som också pekar på att Amazons tillväxt egentligen är en motor för andra företag.

– Mer än hälften av våra saker säljs av små företag som ges oss möjligheten att växa. Vi älskar de affärerna och är väldigt stolta över dem. Så du kan nästan säga motsatsen, att om vi skulle sakta ner, skulle det hämma många små företag.

Amazons ursprung i Jeff Bezos lilla ”garageföretag” är fortfarande ett tydligt arv, som också reflekterar deras syn på konkurrens och hot:

– Vi är inte rädda för alla de stora företagen därute. Vårt största hot är den där killen i garaget…

Vill du veta hur Optilon kan stödja ditt företag att bli mer självgående i sin försörjningskedja?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Share