Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Låt kompetensen visa vägen

IKEAs Peter Grimvall om IKEAs digitala resa mot att bygga ett kompetenscenter för försörjningskedjans nätverksdesign.

Peter Grimvall, Distribution Network Design Manager på IKEA, var en av talarna på Supply Chain Conference den 7 september. Här delar han sina erfarenheter från att ha byggt upp IKEA’s kompetenscenter för nätverksdesign.

I sin presentation fokuserade Peter Grimvall på några milstolpar i processen. Vi fick en pratstund med honom och kunde prata mer om IKEAs utmaningar och digitaliseringsresa.

Viktigt att bjuda in beslutsfattarna

Syftet med ett kompetenscenter för nätverksdesign, är att möta utmaningarna som kommer med ökad försäljning samt utveckling av e-handel och dess framtida krav på nya tjänster. En viktig del i det här arbetet är att involvera berörda parter och ge befogenheter till kompetenscentret för att snabba på digitaliseringsresan.

– Att arbeta nära berörda parter är väldigt viktigt för oss för att kunna skapa en gemensam agenda. Vi har 3 möten per år med alla beslutsfattare på IKEA, där vi också bjuder in  franchisetagare och leverantörer, vilket är väldigt uppskattat. Efter de mötena har kompetenscentret ett tydligt mandat att förändra strukturen eller investera i ett nytt DC. Det här förkortar också tiden från design till beslut, säger Peter Grimvall.

– Resultatet är att vi med begränsade resurser och på ganska kort tid, kan visualisera potentiella nätverk och arbeta på våra expansionsplaner. Vilket också hjälper oss att visa berörda parter var vi kan skapa värde.

Arbeta på de största möjligheterna

Effekten av digitalisering når bortom tekniska lösningar – det får också följder för planeringen och mätbarheten av resultat. Traditionella verktyg kanske inte alltid passar nya arbetssätt.

– För oss är inte traditionella KPI:er och affärsplanering alltid användbara. Vårt arbete är mer av ett projektbaserat kontinuum, där det är viktigt att arbeta med den största potentialen, istället för att tillmötesgå den som frågar först, säger Peter Grimvall.

Förenkla först – optimera sedan

Peter betonar också att du inte ska fokusera för mycket på verktyg och teknologi. Framförallt inte i uppstartsfasen av din digitaliseringsresa:

– Du kan göra en hel del utan alla dessa verktyg, det går att starta med Excel eller en databas. Det är viktigt att börja så eftersom att det underlättar optimeringen. Vi har fått fantastisk hjälp fråm Optilon och LLamasoft för att klassifiera olika möjligheter i våra projekt genom en  ”komplexitetsgrad för nätverksdesign”, där vi har lärt oss i vilken ordning vi ska differentiera projekt, säger Peter Grimvall.

Låt kompetensen visa vägen

Peter Grimvall är övertygad om att IKEAs kompetenscenter kommer skapa värde i digitaliseringsresan, även om alla områden inte ännu har utforskats:

– Det är därför som vi vill utforska kompetensen samt teknologin och verkligen låta kompetensen visa vägen. Hur kan vi exempelvis använda erfarenheten av att optimera nätverksstrukturen, inom andra områden som lageroptimering? I slutänden är den största utmaningen ändå helheten; att förstå hur du kombinerar olika trender samt teknologier och får dem att arbeta tillsammans för att bli framgångsrika – med försörjningskedjan och i hela din digitala transformation.

Se hela Peter Grimvalls presentation från Supply Chain Conference i posten Nätverksdesignen vi vill ha!

Vill du veta mer om hur Optilon kan hjälpa dig med nätverksoptimering?

Kontakta gärna områdeschef Jim Thulin på
+46 73 373 88 12 eller jim.thulin@optilon.se

Dela