Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Tänk stort – börja med små steg

Lärdomar av SKFs förändringsresa på väg mot integrerad planering.

Vilka hinder finns och vad är värdet av digitalisering för en tung industri som SKF? På Supply Chain Conference, presenterade Jörg Schlager, Business Transformation Manager Demand Chain på SKF i Österrike, SKFs skifte till en ny efterfrågekedja och sin syn på digitalisering.

SKF grundades 1907 och är idag en världsledare på kullager. Är digitalisering nödvändig för en traditionell tillverkande indusri som SKF?

Svaret från Jörg Schlager är ett tydligt ja. Till och med vår kullagerverksamhet påverkas av marknadens förändringar, bara titta på elektrifieringen av farkoster. Det är enkelt: Varje företag måste se över deras sätt att göra saker.

– Hundra år av historia är ingen garanti för framgång  de kommande tio åren, säger Jörg Schlager.

– Men det är också enfråga av vad vi vill ha i vår värdekedja? Tillverkar vi bara, eller vill vi kontrollera vår försörjningskedja och interagera med våra kunder?

SKF tar stora kliv i många områden, varav ett är efterfrågekedjan. De har börjat en resa mot “integrerad planering”, ett projekt som kommer att förstärka den lokala planeringen som idag genomförs i fabriker, regionala- samt lokala lager, till att bli en global planeringsmodell – och därigenom reducera internkonkurrens och suboptimering.

– Idag har vi ett planeringsteam per nod, som var och en planerar sina tillämpningsområden utifrån vad de lokalt tycker är optimalt. Det här leder till en begränsad anpassning av prognoser och suboptimering. Det leder också till att lager konkurrerar internt  för att bli försörjda av fabrikerna, säger Jörg Schlager.

Med den nya modellen för vår integrerade efterfrågekedja, blir målet att uppnå en och enbart en prognos, global optimering, ett ansvar och ett verkligt slutanvändaransvar.

Den kulturella utmaningen

Projektet är den största förändringen i SKFs efterfrågekedja sedan 30 år tillbaka, vilket kräver en utmanande kulturell förändring.

– Det nya tankesättet kommer automatiskt med de flesta nya yngre personer i organisation, men människor behöver överlag tid att ta emot förändrningarna. Det är förståligt att det tar tid att ta till sig av förändringarna. Det är lätt att första att digitalisering gör människor oroliga försina jobb. Det är därför som det inte bara är viktigt för ett företag – som en kultur, du behöver ta till dig av förändringen som ett land och göra det rätt, säger Schlager.

Upgradera användarnas upplevelse och fördelar

Hur ska ett företag som SKF förhålla sig till digitaliseringen och alla dess möjligheter? Behöver de exempelvis använda den inom tillverkningsprocessen? I Göteborg arbetar SKF med smart maskineri och digitaliserad tillverkning, vilket minskar behovet av manueklt arbete i tillverkningslinjen.
– att göra produkterna smartare är ett annat intressant område för SKF. Hur kan ve uppgradera användarupplevelsen, genom smarta tillägg där kullagret kan informera användaren om sitt tillstånd och säga ”jag behöver repareras inom två veckor”. Den här bevakningen av tillstånd betyder tt du kan ta ett kugghjul ur en maskin, inte baserat på schema, utan på precis timing förnär det behöver bytas ut.

Nästa nivå – Supply Chain 4.0

– Nästa nivå för SKF och deras efterfrågekedja blir att utöka och utveckla hur och hur mycket vi ska integrera  med våra leverantörer och kunder – distributörer, VMI och OEM kunder. Samtidigt som den här integrationen, kommer vi också använda smart data, sensor data och mycket annat. Allt i syfte att skapa och utföra en efterfrågeplan, distributionsplan, produktionsplan och återanskaffningsplan som uppnår bästa resultat för SKF. Integrerad planering kommer att vara grundläggande för SC4.0

Jörg Schlager summerar sin presentation med att förklara vad som behövs för att driva förändringsprogram som det här:

– Du behöver ha en vision, kommunicera den visionen och förankra ett buy-in från både ledningen och de människor som är inblandade i projektet.Tänk stort men börja med små steg. Ta er in i inlärningskurvan, se till att ha rätt team och ge dem möjligheten att göra sina jobb!

Se den filmade versionen av of Jörg Schlagers SK- presentation i posten SKFs vision för sin efterfrågekedja.

Vill du veta mer om Optilons arbete med SKF?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Dela