Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Demand sensing

Demand Sensing handlar om att förstå det speciella med varje produkts efterfrågan och är grunden i vårt nutida och unika koncept för lagerstyrning.

Grunden till demand sensing ligger i tillgång till detaljer om kundbeteende och användningen av matematiska algoritmer som kan analysera det. Mönster och trender som annars skulle vara oupptäckta synliggörs. Efterfrågehistorik i efterföljande marknadsled, som kund- och kanaldata, används för att identifiera trender inom efterfrågan, ge avancerade varningar om problem, samt reducera glappet mellan plan och verklighet i försörjningskedjan. Desto snabbare som avvikelser kan identifieras, desto snabbare och smartare kan företaget agera.

Demand sensing importerar dagligen efterfrågehistorik, bedömer snabbt av förändringar i efterfråga jämfört med ett fastställt efterfrågemönster och utvärderar den statistiska innebörden av förändringen. Demand sensing utför också automatiskt förändringar i i den kortsiktiga prognostiseringen med hjälp av probabilistisk mönsterigenkänning och predictive analytics.

Exempel på efterfrågehistorik som kan användas till demand sensing inkluderar:

  • Nästa efterföljande nod i din försörjningskedja, exempelvis en distributionscentral eller lagerställe.
  • Noder längre fram som POS-data från affärer samt skapar möjligheter att modellera och kontrollera en utökad försörjningskedja.
  • Mer avancerade källor till ostrukturerad big data inom demand signal repositories (DSRs), som exempelvis innehåller macroekonomiska trender, social media, eller kunders köpbeteende online.

Läs gärna mer om vårt erbjudande inom Serviceoptimering.

Vill du veta mer om Demand sensing?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Dela