Kontakta oss på Optilon

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi er så snart det är möjligt.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Greenfield-analys

Greenfield-analys är till för att ta hänsyn till kundens geografiska plats och deras efterfrågevolymer för att hitta ett lämpligt geografiskt läge för distributionscenter.

Det finns två olika tillvägagångssätt: Center of Gravity Greenfield Formulation och Service Based Greenfield Formulation. Service Based Greenfield Formulation tillåter modellen att avgöra “hur många?” och “var?” utifrån kundens läge och servicebehov. Service Based Formulation kan skapa en strategisk fördel utifrån service ledtid- eller distansperspektiv. Målet är att förse flest antal kunder eller störst efterfråga genom minst antal distributionsplatser inom en definierad grupp av mål för service och distans.

När en ny lägeskandidat har identifieras med en eller båda ovanstående tillvägagångssätt kan en mer detaljerad nätverksmodell skapas genom att addera fler kostnadselement, kapacitet och begränsningar. Som tillägg kan detaljerad ruttoptimering och/eller lageroptimering appliceras som ett tredje steg för att försäkra sig om att den nya strukturen för försörjningskedjan presterar som planerat.

Exempelfrågor för Greenfield-analys inkluderar:

  • Hur många distributionscenters behöver vi för att nå vår servicegrad?
  • Var bör distributionscenters placeras geografiskt för att minimera kostnaden?
  • Vilka kunder försörjs från varje distributionscenter?

Läs mer om Optilons erbjudande inom Supply Chain Design.

Vill du veta mer om Greenfield-analys?

Kontakta gärna Optilons försäljningschef Jens Stenquist på  +46 709 379 285 eller jens.stenquist@optilon.se.

Dela